Mtech Digital Solutions ja SOK pilotoivat yhdessä uutta toimintamallia, jossa tuottajat pääsevät myymään omia tuotteitaan kuluttajille S-ryhmän verkkokaupan kautta itse määrittelemillään hinnoilla. Pilottiin haetaan mukaan tuottajia pilottialueilla Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Satakunnassa. S-ryhmä julkaisi tiedotteen 8.2.
Tuottajille uusi kanava lähiruoan myyntiin? – S-ryhmä pilotoi suoramyyntiä verkkokaupassaan
Luomulihaa, vihanneksia, marjoja, kananmunia, jauhoja –
suoraan lähituottajalta oman Prisman noutopisteeseen toimitettuna?
S-ryhmässä starttaa tänä vuonna pilotti, jonka tavoitteena on tehdä
lähiruoan ostamisesta asiakkaille helppoa. Samalla tarjotaan
pientuottajille mahdollisuus myydä omia tuotteita suoramyynnillä
kaupparyhmän verkkokaupan kautta.
Suomalaiset arvostavat lähiruokaa ja paikallisten pienten tuottajien
tuotteita ja niitä halutaan ostaa yhä useammin myös suoraan tuottajilta.
– Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden ostaa ruokaa suoraan
tuottajilta helposti yhdistämällä ostokset ruoan verkkokaupan
tilaukseen. Samalla tuottajille avautuu uusi kiinnostava kanava muun
suoramyynnin oheen, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Pilotissa testattavan toimintamallin idea on, että asiakkaat voivat
tilata yhdestä ja samasta verkkokaupasta sekä suoramyynnissä olevia
lähituotteita että ruokakaupan muut ostokset ja hakea ne sovitun
toimitusrytmin mukaisesti S-ryhmän noutopisteeltä.
– Tämän mallin avulla lähiruokatilauksen voi yhdistää muuhun
asiointiin ja noutopisteiden laajojen aukiolojen myötä myös omaan
elämänrytmiin, Antti Oksa kuvaa.
Pilotissa on mukana kolme osuuskauppaa: pääkaupunkiseudun HOK-Elanto, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Satakunnan Osuuskauppa.
Logistiikka povaa menestystä – tuottajia haetaan mukaan
Lähiruokaan ja pienten tuottajien tuotteisiin keskittyviä
verkkokauppoja on testattu aiemminkin. Pullonkaulaksi on usein
osoittautunut logistiikka: kuluttajan ja tuottajan kohtaamispistettä on
ollut työlästä ja kallistakin järjestää. S-ryhmän pilotissa ratkotaan
nimenomaan tätä saumakohtaa.
– Meillä on noutopisteitä ympäri Suomea ja niiden avulla voimme yhdistää asiakkaat ja tuottajat yhä paremmin, Antti Oksa kertoo.
Suoramyynnin toimintamalli on kehitetty yhdessä biotalouden
digitaalisia ratkaisuja toimittavan Mtech Digital Solutionsin kanssa.
– Maatilayrittäjät ovat Mtechin tärkein asiakasryhmä. Olemme siksi
innoissamme, kun pääsemme kehittämään S-ryhmän pilotoimaa innovatiivista
toimintamallia, joka antaa uusia mahdollisuuksia maatilayrittäjille
kehittää liiketoimintaansa ja luoda uutta ansaintaa suoramyynnillä.
Palvelu ratkaisee suoramyynnin isoimman haasteen eli tuotteiden
kustannustehokkaan ja turvallisen toimituksen kuluttajille, Mtechin
digijohtaja Markku Brummer kertoo.
Toimintamallissa tuottaja hinnoittelee tuotteensa itse ja S-ryhmä perii tuottajalta ainoastaan komission.
Pilotit on tarkoitus käynnistää vuoden 2019 aikana. Pilottiin haetaan
mukaan suoramyyntimahdollisuudesta kiinnostuneita lähiruokatuottajia
pilottialueilla Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Satakunnassa.
Lisätietoja:
Valikoimajohtaja Antti Oksa, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 01076 80699, antti.oksa@sok.fi
Digijohtaja Markku Brummer, Mtech Digital Solutions,
p. 0400 555 757, markku.brummer@www.mtech.fi
Tuottajia haetaan mukaan pilottialueilta:
Yhteyshenkilönä maatilayrittäjä ja tuotepäällikkö, Eero Mäkipää, Mtech Digital Solutions,
p. 043 8250010, eero.makipaa@www.mtech.fi