06.10.2021

Ohjelmisto­robotiikka käsittelee kolmasosan ostolaskuista

Ohjelmistorobotti automatisoi ProEventuksen ostolaskujen käsittelyn.

Ohjelmistorobotiikka toi vauhtia taloushallintoon

Taloushallintoyritys ProEventukselle tuli tarve automatisoida ostolaskujen käsittelyä. Käytössä olleissa ostolaskuprosessissa oli paljon hidasta käsityötä, josta haluttiin vapauttaa työaikaa selvitystyötä vaativiin tapauksiin.

Mtech tarjosi ProEventukselle ratkaisuksi ohjelmistorobotiikkaa. Tavoitteena oli saada mahdollisimman suuri osa ostolaskuista kiertoon ilman työntekijän toimenpiteitä. Se tarkoitti ostolaskujen kierrätyksen ja maksatukseen siirron automatisointia.

Kun asiakkaan tarpeet oli selvitetty, Mtech teki ProEventukselle tarjouksen yhteistyömallista. Projektin alussa ProEventus kuvasi ne reunaehdot, joiden mukaan robotin haluttiin toimivan. Mtechin työryhmä rakensi ratkaisun sen pohjalta.

”Projekti alkoi hyvin ja eteni mielestäni sujuvasti. Kommunikointi tiimin välillä oli tiivistä, ongelmakohdat tiedostettiin välittömästi ja niiden korjauksiin paneuduttiin”, ProEventukselta kuvaillaan.

Edistymistä kuvattiin asiakkaalle konkreettisesti, ja ProEventus pidettiin ajan tasalla projektin etenemisestä koko ajan. Osakokonaisuuksia nostettiin tuotantoon sitä mukaan, kun osapuolet hyväksyivät ne toimiviksi. Uusia ominaisuuksia testattiin aktiivisesti matkan varrella.

Yhteistyö johti ohjelmistorobotiikan laajempaan hyödyntämiseen taloushallinnossa

Projektin eteni poikkeuksellisen nopeasti. Yhteistyö alkoi elokuussa, ja robotiikka käsitteli ostolaskuja jo lokakuussa.

Kehitystä jatkettiin marraskuussa, jolloin automatisoitiin maksatukseen siirrettyjen ostolaskujen kirjaus toiminnanohjausjärjestelmään. Tarpeita ilmeni lisää, ja seuraavana vuorossa oli pankeilta tulevien RI-sanomien käsittelyn automatisointi.

Jo helmikuussa robotiikka käsitteli sanomia esimerkiksi ohjaamalla asiakkaan sähköiseen laskutukseen tai siitä pois. Samaan aikaan otettiin käyttöön myös maksatukseensiirtoautomaatio ja paranneltiin projektin ensimmäisen osan ostolaskujen käsittelyn automaatiota.

Nyt kolmasosa ProEventuksen käsittelemistä ostolaskuista kulkee automaation kautta. Se tarkoittaa kuukausitasolla 2 000 laskua, joita työntekijän ei tarvitse käsitellä.

ProBotti on yksi tiimin jäsenistä. Se toimii luotettavasti ja ahkerasti läpi vuorokauden, ProEventukselta kuvaillaan ohjelmistorobottia. Asiakkaan mukaan Mtechillä on seurattu tarkasti robotin toimintaa, ja ongelmatilanteisiin on saatu hyvää tukea. Lisätoimeksiantojen tekeminen tutulle tiimille on ollut helppoa.

”Parasta projektissa on ollut työryhmän rauhallinen ’kyllä onnistuu’-asenne. On ollut koko ajan tunne, että liikoja ei luvata, mutta asioihin löytyy kyllä ratkaisut”, asiakas kertoo.

Kiinnostuitko ohjelmistorobotiikan tarjoamista mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.