27.11.2025

Mtechin innovaatiotyö – neljä vuotta uutta innovaatiotyötä ja 115 aloitetta 

Mtechin innovaatiotyö uudistui vuonna 2022, jolloin aloitimme uuden innovaatioprosessin kehittämisen. Prosessi otettiin käyttöön vuoden 2023 alussa, ja siitä lähtien kehittäminen on ollut systemaattinen osa jokaisen työtä Mtechissä.

Tällä hetkellä olemme vastaanottaneet yhteensä 115 aloitetta omalta henkilöstöltämme.

Miten innovaatioprosessimme toimii:

  • Aloitteenteko matalalla kynnyksellä, ei liikaa vaatimuksia, hyvin simppeli käyttöliittymä
  • Kaikki aloitteet arvioidaan, ja jokaiseen annetaan kirjallinen vastaus:
    “kyllä / ei / parking / ohjataan idea kumppaneille”
  • Arviointi tehdään johtoryhmän sekä Mtechin kollegojen toimesta
  • Tärkeimmät päätöskriteerit ovat aloitteen:
    i) strateginen sopivuus
    ii) synergia nykyisten tuotteidemme ja kehityskapasiteettimme kanssa
    iii) sopivuus suhteessa kykyymme toteuttaa ja / tai kaupallistaa aloitetta tehokkaasti
  • Innovaatioista voidaan antaa ns. pikapalkkioita, eteni idea toteutukseen tai ei;
    mikäli aloite johtaa selkeään kaupalliseen tai tuottavuutta edistävään investointiin, palkkiomalli on merkittävästi palkitsevampi.

Aloitteissa näkyy kolme selkeää kokonaisuutta:

AI työkalujen käyttö omissa softakehitysprosesseissamme; AI ominaisuuksien rakentaminen olemassaoleviin tuotteisiin, AI ratkaisujen käyttä asiakaspalvelussa. Kokonaisuutena AI on ollut useimin toistuva teema viimeisen vuoden aikana.

Yleisesti uudet ominaisuudet olemassaoleviin digitaalisiin ratkaisuihin; uudet digitaaliset ratkaisut uudella asiakaslupauksella (uusi asiakas & uusi tuote) ruuaan arvoketjussa

Kestävyysaloitteet, kuten biodiversiteettikrediitit ja ympäristövaikutusten arvioinnin digitaaliset ratkaisut; tätä kokonaisuutta on aika paljon esityksissä. Tyypillinen haste on markkinan koko tai se ettei markkinaa / asiakasta selvästi voida tunnistaa: tämän vuoksi aloitteet katsotaan usein “high risk” hankkeiksi.

Innovaatioprosessimme konkreettisia tuloksia

Innovaatiotyöllä on ollut jo nyt vaikutusta Mtechin tuoteportfolioon ja strategisiin valintoihin. Muutamia esimerkkejä asiakkaille näkyvistä uusista toiminnallisuuksista joiden tausta on innovaatioprosessi:

1. Viljalinkki – ideasta kaupalliseksi palveluksi

Aloite uudesta viljaketjun digipalvelusta sai alkunsa henkilöstöltä. Se on nyt kaupallinen Viljalinkki-palvelu, jota kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.

2. Drone-teknologia – strateginen kasvualue

Henkilöstön aloitteet nostivat esiin keskustelun droneista mahdollisena kasvualueena. Aloitteet koskien ns kuvantamisdroneja (näitä oli useita) arvioitiin toissijaisiksi, ja keskityimme ns raskaisiin maatalousdroneihin. Kaupallisen johtajamme Mikko Jääskeläisen kautta avattiin yhteys alan toimijoihin. Tämä kokonaisuus johti siihen, että Mtech on tehnyt merkittäviä investointeja drone-teknologiaan, pilotointeihin ja osaamisen rakentamiseen – ja tämä on nyt yhtiön strateginen kasvualue.

3. Ensimmäinen AI-pohjainen ratkaisu Minun Maatilani Nauta -ohjelmistoon

Viljelijämarkkinoinnistamme vastaavan Eeva Farénin aloite johti ensimmäisen tekoälypohjaisen ominaisuuden toteutukseen nautapalvelun puolelle. Tämä oli ensimmäinen käytössä oleva AI-toiminto, joka syntyi henkilöstön ehdotuksesta ja toteutettiin nopeasti.

4. OmaYara-lisätoiminnallisuus

Projektipäällikkö Minna Veljo teki aloitteen Yaran OmaYara-palveluun liittyvästä lisätoiminnallisuudesta. Aloite arvioitiin potentiaaliseksi ja vietiin onnistuneesti toteutukseen asiakkaan kanssa – ja se on nyt osa asiakkaalle toimitettavaa palvelukokonaisuutta.

Mitä olemme oppineet?

1. Selkeä prosessi lisää dokumentoitujen ehdotusten määrää merkittävästi.
Aiemmin aloitteita ei juurikaan dokumentoitu, vaan ideoita palloteltiin organisaatiossa ilman suunnitelmallisuutta.

2. Ehdotuksien läpikäynti… AI kasvattaa dokumenttien kokoa!

Prossessissamme kuvataan idea, arvontuotto asiakkaalle, sekä arvontuotto ja Mtechin mahdollinen kaupallinen malli. AI työkalujen käyttö on Mtechissä laajaa, ja aloitteiden dokumentaatiot selkeästi kasvavat AI työkalua käytettäessä. Esitykset kasvavat joskus tarpeettomankin laajoiksi, ja monipolvisiksi maailmaasyleileviksi. Ei pelkästään positiivista!

3. Suurimmat haasteet liittyvät läpivientiin, eivät ideointiin.
Ideoiden määrä voi ylittää organisaation kyvyn realistisesti toteuttaa, “execute” kaikkia sinänsä järkeviä aloitteita. Kyky onnistuneesti toteuttaa new business aloitteita lyhyellä aikavälillä on rajallinen. Tämä on lopulta positiivinen ongelma, ja hoidetaan priorisoinnilla.

Mtechin innovaatio- ja kehitystyö on tuottanut tuloksia ja yksinkertaistanut tekemistä – jos on aloitteita, niille on selkeä prosessi. Oman henkilöstön osaamisen ottaminen kunnolla näppeihin on tuonut selkeää taloudellista hyötyä, ja tehostanut työtä.