12.04.2019

Henkilöesittely: Petri Oinonen, Asiakasratkaisut Suomi -liiketoimintayksikön johtaja

Miten ja milloin eksyit Mtechille?

2002 helmikuussa. Kaveri, joka oli täällä töissä, soitti ja pyysi käymään. Sillä tiellä ollaan. 17 vuotta on oltu nyt täällä.

Mihin tehtävään tulit silloin?

Tulin testausasiantuntijan tehtäviin.

Mitä muita hommia olet Mtechillä tehnyt?

Olen ollut tuoteryhmäpäällikkönä myynnissä, projektipäällikkönä sekä tiiminvetäjänä useammassa tiimissä, kuten testauspäällikkönä ja suunnittelupäällikkönä. Myös henkilöstöpäällikön hattu oli päässä 6 vuotta, ennen nykyistä pestiä Asiakasratkaisut Suomen vetäjänä.

Millainen on normipäivä?

Normi työpäivä alkaa noin 8.30 kahvilla ja puurolla, yleensä. Siihen kuuluu palavereita aika paljonkin, mutta pääosa tänä päivänä on etäpalavereita. Asiakkaat ovat etäällä ja osa tiimiläisistä on etäällä joko jatkuvasti tai osan viikosta. Ne ovat sekä sisäisiä että ulkoisia palavereita ja pääosa ehkä sellaisia, joissa on sekä sisäisiä henkilöitä että asiakkaan edustajia mukana eli tämmöisiä yhteistyöpalavereita.

Millaisia tehtäviä päivän aikana voi olla tai millaisista asioista päätät?

Aikatauluasioita on aika paljon. Jos asiakastyötä ajattelee, niin paljon on aikataulutusta, asioista sopimista ja samaa pitkälti sitten ohjelmistotiimin osalta eli töiden järjestelyä. Sitten tietysti auttamista siltä osin kuin osaaminen riittää. Vuosi vuodelta enemmän ehkä selvittelyä ja asioiden järjestämistä kuin todellista teknistä ongelmanratkaisua, jätetään se Mtechin erinomaisille asiantuntijoille.

Milloin työpäivä päättyy suunnilleen?

Työpäivä päättyy suunnilleen siinä puoli viiden aikaan, pääsääntöisesti. Joskus aiemmin ja joskus myöhemmin. Välillä voi mennä vähän pidempään, mutta loppupeleissä aika harvoin.

Millaiset asiat innostavat töissä?

Avoin ilmapiiri, se on tärkeää. Ihmisten kohtaaminen. Ne ovat varmaan tärkeimmät asiat, joista innostuu. Ja tietysti välillä innostuu haastavista asiakaskeisseistä myös.

Mikä on hauskin muisto Mtechiin liittyen?

Varmaan ollaan jossain vuodessa 2005, saattaa olla jopa pikkujoulut. Siihen aikaan yritys oli aika paljon pienempi ja pikkujoulut olivat ratkiriemukkaita ja ne pidettiin täällä Urheilutiellä. Ajatus oli silloin, että aina vuoron perään osastot tekivät jonkun esityksen, saattoi olla näytelmä tai jotain muuta, ja siellä oli myös omistaja-asiakkaita paikalla. Heillä oli yleensä myös omat esityksensä ja se oli aika reipasta menoa. Niin ehkä sijoittuu jonnekin sinne, toki muistoja on paljon eri aikakausilta.

Mitä puuhailet vapaa-ajalla?

Aika paljon liikun ja harrastan pallopelejä. Salibandya pääasiassa valmennan ja pelaan. Se on ainakin semmoinen hyvä vastapaino työlle.

Asiakasratkaisut Suomi -yksikkö tarjoaa innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Toteutamme kaipaamasi ratkaisut moderneilla teknologioilla ja ketterillä menetelmillä. Palveluitamme ovat digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen ja konsultointi, ohjelmistorobotiikka ja koneoppiminen sekä elintarvikeketjun digitalisaatio. Ota yhteyttä ja kysy lisää!